Rękojmia - z czym to się je?

2019-03-19

 



Czym jest rękojmia? Cytując Wikipedię jest to "ustawowa, czasami obligatoryjna odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne rzeczy sprzedanej. Stosowana przy umowie sprzedaży, ma również odpowiednie zastosowanie do innych stosunków prawnych." , lecz co to oznacza?

Towary jakie zakupimy u sprzedawcy (opieramy się tu na produktach materialnych, nie uwzględniamy zwierząt, nieruchomości itp. ) z ustawy objęte są rękojmią. Prostymi słowami jest to "dodatkowa gwarancja" jaką musi nam zapewnić sprzedawca na okres nie mniejszy niż 2 lata (w przypadku produktów używanych może być nie mniej niż rok). Jednak należy pamiętać iż to nie jest to samo co gwarancja, która działa na innych zasadach i biegnie niezależnie od rękojmi. Rękojmia jest o tyle dobrą formą reklamowania sprzętu, gdyż to klient ma prawo wybrać sposób rozpatrzenia, jednak nie zawsze musi on zostać uznany. Są 4 typy żądań:
-Naprawa sprzętu
-Wymiana sprzętu na nowy
-Rekompensata (obniżenie kosztów, bon, rabat itp)
-Odstąpienie od umowy ( zwrot środków)

Sprzedawca ma obowiązek nie później niż do 14 dnia od złożenia żądania, określić formę rozpatrzenia. W innym przypadku, gdy termin upłynie musi zgodzić się na żądania klienta. Sprzedawca ma obowiązek przestrzegać rękojmi w przypadku konsumentów, jednak może ją wyłączyć dla przedsiębiorców.

Klient ma zawsze do wyboru te 4 opcje, co nie oznacza że muszą być spełnione. Przy pierwszej rękojmi sprzedawca ma prawo zastąpić każde z tych żądań wymianą bądź na prawą produktu. Natomiast jeżeli przy drugiej rękojmi zgłoszonej z powodu tej samej usterki klient zażąda zwrotu bądź rekompensaty i usterka zostanie uznana i będzie taka sama jak przy pierwszym zgłoszeniu, sprzedawca musi zrealizować żądanie.

Aby uzmysłowić to jeszcze lepiej posłużmy się przykładami.

Przykład 1:

Pan XYZ zakupił żelazko. Minął już rok i okazało się że w internetowym konkursie wygrał całą stację parową ( brzmi super nie? ) i żelazko przestało być mu potrzebne mając już taki sprzęt. Zgłasza do sprzedawcy żądanie z tytułu rękojmi o zwrot środków podając jako przyczynę zmyśloną wadę urządzenia jak np. uszkodzony dozownik. Czy jego żądanie zostanie spełnione?

Odpowiedź: W tym przypadku żądanie jaki cała reklamacja jest nie uzasadniona, gdyż produkt jest sprawny, zatem zgłoszenie zostanie odrzucone.

Przykład 2:

Pan YZX zakupił telewizor. Po roku płyta główna w sprzęcie siadła. Klient zgłosił to z tytułu rękojmi że chce rekompensatę. Sprzedawca poinformował klienta iż produkt zostanie wymieniony na nowy. Po miesiącu użytkowania produkt znów uległ uszkodzeniu z tej samej przyczyny. Poirytowany YZX zgłosił drugą rękojmię tym razem z żądaniem o zwrot środków, gdyż stracił zaufanie do tej marki i chciałbym zakupić coś innego. Czy jego zgłoszenie zostanie pozytywnie rozpatrzone?

Odpowiedź: Tak, sprzedawca powinien uznać drugą rękojmię i żądanie klienta powinno być spełnione. Produkt drugi raz został zgłoszony z tej samej przyczyny która jest zasadna.

W przypadku rękojmi należy pamiętać o tym iż nie odnawia się ona jak gwarancja. Biegnie od daty zakupu przez 2 lata ( >1 roku w przypadku sprzętu używanego) Opiszmy to na przykładzie:

Przykład 3:

Klient ZXY zakupił suszarkę. Po 1, 5 roku produkt przestał działać. Zgłosił z tytuły rękojmi z żądaniem o wymianę. Sprzedawca przychylił się do tego i wymienił produkt na nowy. Po 10 miesiącach od odebrania wymienionego sprzętu klient zgłosił kolejną rękojmie z tej same przyczyny, tym razem żądając zwrotu środków. Czy go otrzyma?

Odpowiedź. Rękojmia klienta uległa zakończeniu. Produkt został wymieniony, jednak obowiązywała na niego rękojmia 2 lata od daty zakupy ( czyli pierwszej suszarki) , aktualnie było to już około 2 lata i 4 miesiące, zatem okres rękojmi już upłynął. Czy to znaczy że sprzęt jest do śmietnika? Nie do końca. Produkt który został wymieniony na nowy, nie "resetuje" czasu trwania rękojmi, jednak gwarancja powinna biec dla niego od początku. Zatem naprawa a może i wymiana jeśli gwarant tak uzna jak najbardziej powinna być możliwa ( zakładając że sprzęt jest objęty jakąś gwarancją).

Artykuł ten ma za zasadnie uzmysłowić nam że istnieje coś takiego i jako zwykły Kowalski mamy prawa, często których jesteśmy nie świadomi, bo sprzedawcy rzadko kiedy informują nas o takiej możliwości. Jednak ona jest i przysługuje nam i jak najbardziej mamy prawo z niej skorzystać.


 
Do góry